Yrsa

Jag har ännu inte fattat att jag läser till journalist. Men sakta men säkert börjar det gå upp för mig...
Aldrig hade jag trott att jag skulle sitta och föra anteckningar när allmänhetens pressombudsman håller en föreläsning.

Allmänhetens vadå!?

Lagar, förordningar & etik. Viktiga saker. Yrsa hade mycket vettigt att säga & jag förstod det mesta av vad hon ville ha sagt. Vi disskuterade det nya fallet med pirate bay, englas löpsedlar, hagamannen, censur, yttrandefrihet, mohammed karikatyrer och en hel del om arbogamorden och pressens ansvar både att publisera nyheter som är intressanta och deras skyldighet att tänka på konsekvenserna för eventuella inblandade.

Hur viktig tryckfriheten är och att det verkligen är något vi ska vara rädda om, när vi dessutom är det ledande landet i världen på just det ämnet. Hur vissa idioter vägrar ta ansvar och förstör för många andra.

Vad varje journalist bör tänka innan publisering "Hur stort är allmänintresset & hur stor är skadan?".

Obduktionsbilderna på arbogabarnen... rätt eller fel? Är det rätt att göra en nyheter av det så att fler får upp ögonen för bilderna? Borde det ha tystats ner?

Det är pågrund av internet som hela offentlighetsprincipen blir prövad. En tidning har också tillgång till obduktionsbilder på barnen, men skulle aldrig någonsin publisera dom.

Rätt med namn & bild på "tyskan"?

Intressant.

Nu natt. (sorry för stavfelen i inlägget)

Kommentarer
Postat av: Annika

Verkar ha varit en intressant kväll, det är mycket att tänka på! Tycker du nyss har börjat, och ändå har du varit med på så mycket. Kram

2008-09-12 @ 10:54:32
Postat av: Emilia

Hej hade inte en susning om att du flyttat och börjat skolan. Måste ha missat?! Har du roligt? går det bra? Hoppas vi ses någon gång? vars var det nu?

Kram kram sköt om dig!

2008-09-12 @ 20:47:41
URL: http://pantalonger.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0